پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261866
زندانيان ايران و آمريکا با چه شرايطي مبادله شدند
تاریخ انتشار : 1402/05/22 08:00:33
نمایش : 576
يک مقام ارشد امنيتي درباره تبادل زندانيان ايران و آمريکا و ويژگي هاي آن توضيحاتي ارائه داد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، يک مقام ارشد امنيتي در خصوص تفاوتهاي تبادل زندانيان انجام شده با آمريکا در اين دوره با تبادل سال ۹۴ که منجر به آزادسازي ۱/۷ ميليارد دلار از منابع مسدود شده کشورمان شد، گفت: پرونده تبادل زندانيان در سال ۹۴ با اصرار طرف آمريکايي و همراهي کامل دولت وقت، از ضمايم نانوشته برجام بود. در واقع شرط لازم براي توافق بر سر برجام را تبادل زندانيان قرار دادند ولي اين دوره، تبادل، پرونده مستقلي بود.

اين مقام امنيتي افزود: روايت طرف آمريکايي از اين رويداد در سال ۹۴ در واقع اين بود که ايران انبوهي از تعهدات برجامي‌ را پذيرفته است و چند زنداني آمريکايي هم آزاد مي‌شوند حالا در مقابل آن ما ۱/۷ ميليارد دلار هم منابع ايران را آزاد ميکينم.
اما در پرونده تبادل جديد، تعدادي زنداني ايراني در مقابل تعدادي زنداني آمريکايي آزاد مي‌شوند بعلاوه چندين ميليارد دلار منابع مسدود شده ايران.

وي يادآور شد: حجم پول آزاد شده از ايران در اين دوره ۴تا ۵ برابر دفعه گذشته است.

اين مقام امنيتي افزود: ميزان ۱/۷ ميليارد دلار سابق، از منابعي بود که با حکم غيرقانوني قضايي آمريکا توقيف شده بود اما منابع اخير که آزاد ميشود مستقيماً نتيجه فرمان هاي تحريمي رييس جمهور آمريکاست و از اين جهت حائز اهميت است.

وي درباره نحوه شکل گيري ايده تبادل زندانيان نيز گفت: اساسا اين ايده که با آمريکايي ها مطرح شود که بايد علاوه بر زنداني، نسبت به رفع توقيف غيرقانوني منابع مالي ايران هم در جريان تبادل اقدام کنند در دوره گذشته ايده جديدي بود که يکي از کارشناسان جوان امنيتي مطرح کرد و در ابتدا کسي فکر نمي‌کرد شدني باشد ولي در سلسله مراتب، کم کم پذيرفته شد و از طريق شوراي عالي امنيت ملي پيگيري شد، اما دولت وقت اصلا همراه نبود و نگران بود موجب برهم خوردن برجام شود. لذا در دوره قبل اين ايده بکر بود و براي اولين بار مطرح شده بود و دموکراتها در سکوت خبري آن را پذيرفتند و اجرا کردند اما باتوجه به اينکه دفعه قبل پس از اجراي پروژه، خيلي به اوباما فشار آوردند اين دفعه از آب و گل درآوردن اين ايده و قبولاندن آن به طرف آمريکايي سخت تر بود و مي‌دانستند که در مقابل رقباي سياسي خود و افکار عمومي داخل آمريکا بايد پاسخگوي چنين امتيازي به طرف ايراني باشند.

اين مقام امنيتي درباره سياست دولت قبل در قبال دستگيري جيسون رضائيان گفت: در جمع زندانياني که در دوره گذشته آزاد شدند، تبادل رضاييان بيش از سايرين براي طرف آمريکايي ايجاد انگيزه کرده بود. وقتي خبر دستگيري جيسون به آمريکايي ها رسيده بود بلافاصله به دولت وقت پيام داده بودند که جيسون بايد آزاد شود وگرنه روند مذاکرات و توافق مختل مي‌شود لذا آقاي روحاني روز جمعه يعني کمتر از ۷۲ ساعت، در روز تعطيل، جلسه شوراي‌عالي امنيت ملي را تشکيل داد و فارغ از محتواي پرونده و مجرميت و جاسوسي جيسون، گفت بايد جيسون آزاد شود وگرنه مسأله مهمتر دولت که پرونده برجام است مختل مي‌شود که البته نهادهاي امنيتي و دستگاه قضايي نپذيرفتند و گفتند بايد به پرونده رسيدگي شود.

وي افزود: نکته ديگر اينکه حکم قضايي محکوميت زندانيان فعلي هم رو به اتمام بود و عملا دوران محکوميتشان را در ايران سپري کرده بودند و اين تبادل، بهره برداري حداکثري از اين موضوع بود.

اين مقام امنيتي درباره زندانيان تبادل شده آمريکايي نيز گفت: در بين اين چند زنداني هم باقر و سيامک نمازي و مراد موشه طاهباز براي آمريکايي ها مهمتر هستند. پدر سيامک نمازي که چند ماه پيش منتقل شد عملا هم پايان حکمش رسيده بود هم سنش خيلي زياد بود و اساسا ماندنش در زندان صلاح نبود و تدبير خوبي دستگاه قضايي و امنيتي در آزاديش کردند. سيامک نمازي هم که حدود ۱۰ سال است زنداني است از طرف لابي ناياک و خود باقرنمازي که نفوذ بالايي در دموکرات‌ها دارد پيگيري ميشود و مراد موشه طاهباز هم که يکي از عناصر اصلي پرونده نفوذ در محيط زيستي ها بود، هم داراي تابعيت آمريکايي و هم انگليسي است و هم يهودي است و ارتباط خوبي با عوامل رژيم صهيونيستي داشت لذا دولت بايدن از طرف اسراييلي ها هم براي تلاش براي آزادي او تحت فشار بود .

وي افزود: يک نقطه قوت در تبادل قبلي، دريافت پول نقد توسط طرف ايراني در فرودگاه مهرآباد تهران همزمان با تبادل زندانيان بود که شايد اين دفعه به خاطر حجم بسيار بالاي منابع آزاد شده و همچنين شرايط سياسي داخل آمريکا و تجربه قبلي آمريکايي ها، مقدور نبوده است.

اين مقام امنيتي در پايان گفت: اين عمليات تبادل در واقع يکي از موفق ترين و نافع ترين مذاکراتي است که تا به امروز براي جمهوري اسلامي ايران اتفاق افتاده است و عملا در ازاي چند زنداني که محکوميتشان رو به پايان بود چند زنداني ايراني را آزاد کرديم و از آن طرف، بدون اينکه تعهد ديگري از جنس تعهدات برجامي‌ داده شود موفق شديم ميلياردها دلار منابع مسدود شده خود را آزاد کنيم.

منبع: فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html